De schoolagenda wordt dagelijks in Scoodle gemaakt.
We vermelden:
datum
leerplandoelen (Zill) --> Focusdoelen (1 persoonsgebonden en 1 cultuurgebonden)
lesonderwerp
kort lesverloop en/of verwijzing naar de handleiding
Zie een agenda als een werkdocument voor jezelf.
Zorginterventies, observaties, differentiatie worden bijgehouden op een eigen manier. Dit kan zowel in Scoodle, in een schriftje, in een logboek, digitaal, …
De hele dag dient altijd vooraf ingevuld te zijn. Er dient geen print meer gemaakt te worden.
De agenda kan door de directie als beheerder van Scoodle gecontroleerd worden.
We werken enkel met een digitale agenda: Google Classroom.
LESSENROOSTER
De directeur maakt voor de start van het nieuwe schooljaar de uurroosters.
De klastitularis is verantwoordelijk voor zijn eigen lessenrooster. Die wordt opgemaakt in Scoodle.
De roosters maakt men op basis van 28 lt. voor de kinderen.
Er wordt rekening gehouden met een algemene verdeelsleutel (aantallen, procenten) voor de verschillende leergebieden, aansluitend bij het doelenpakket van de leerplannen.
Belangrijk:
Nederlands: aan mondeling taalgebruik moet de helft van de tijd besteed worden.
Frans: Het onderwijs in de tweede taal wordt ingericht vanaf het 5de leerjaar naar rata van drie lt. per week en het overgrote deel van de tijd wordt aan mondeling taalgebruik besteed.
Er wordt ook taalinitiatie Frans gegeven vanaf het 3de kleuter.
W.O.: Minstens ¼ van de tijd wereldoriëntatie: 20 à 25 %.
De leerkracht kan autonoom zijn uurrooster voor een bepaalde tijd veranderen als hij dit nodig vindt. We blijven wel tussen de opgelegde grenzen.
bv. taalzwakke klas iets meer taal invoeren
bv. schoolproject
bv. musical aanleren en uitvoeren
We moeten aandacht besteden aan alle leergebieden ook ‘leren leren’ en ‘sociale vaardigheden’. Totale persoonlijkheidsontplooiing en schoolvisie moeten waargemaakt worden.
We zorgen voor horizontale samenhang tussen de leergebieden.
Naast leergebonden activiteiten ook geïntegreerd werken.
Differentiatie is zeer belangrijk, alsook extra hulpmomenten. (hoekenwerk, contractwerk, verlengde instructie,…)
Klasdoorbrekend werken bij projecten, creanamiddagen, derde kleuter - eerste leerjaar, technisch lezen, Sherborne, tutorlezen, …
Zorg voor variatie in het rooster.
bv. Moeilijke activiteiten met veel concentratie mogen niet lang duren.
De onderwijstijd moet efficiënt ingevuld worden:
minimum aan registratieactiviteiten;
geïntegreerd werken spaart tijd uit;
weloverwogen extra-murosactiviteiten zijn noodzakelijk.
De methodes bieden goede handboeken waar iedereen tevreden over is. Het garandeert ons dat de leerplannen en eindtermen bereikt worden en bieden ons ook een verdiend comfort. Toch is het noodzakelijk om eens te durven afstand nemen van het handboek en zelf een les uit te werken. Wees niet bang om eens een les (gedeeltelijk) te laten vallen. Een leerdoel kan soms bereikt zijn met de helft van de inoefening.
Tijdens projecten (o.a. schoolprojecten) is een flexibele verroostering mogelijk met meer aandacht voor geïntegreerde onderwijseenheden.
De turnleerkracht verzorgt 2 uur beweging in alle klassen.
Iedere klas heeft recht op een 10-tal zwembeurten per schooljaar. Tijdens de zwemperiode hebben de leerlingen 1 lestijd zwemmen en 1 lestijd turnen.
leerjaar 1-4
godsdienst: 3
Nederlands: 5,5 - 7
wiskunde: 5,5 - 7
muzische: 3 - 4,5
LO: 2 - 3
schrift: 0,5 - 1
wero: 5,5, - 7
leerjaar 5-6
godsdienst: 3
Nederlands: 5 - 6,5
wiskunde: 5 - 6
muzische: 3 - 4
LO: 2
wero: 5 - 6
Frans : 2 - 3
Gedurende de eerste vijf dienstjaren kan de leerkracht een schriftelijke, bondige voorbereiding van de lessen voorleggen aan de directie.
Een kort lesverloop wordt gedurende 2 jaar in de agenda genoteerd.
Door te werken in Scoodle worden de doelen bijgehouden in een digitaal turfsysteem. Zo kan er gecontroleerd worden welke doelen nog aan bod moeten komen.
Zorg altijd dat je eenmaal in de klas, optimaal kan lesgeven.
D.w.z.
alle kopies zijn aanwezig in de klas ;
het didactische materiaal ligt op voorhand klaar om onmiddellijk te beginnen;
een degelijk bordschema is voorbereid;
multimedia staat klaar voor gebruik.
Voor terugkomende activiteiten kan men gebruik maken van fiches en bordschema's in Prowise om planlast te vermijden.