Leerkrachten die over de middag tussen 12 en 13 uur toezicht houden op de speelplaats krijgen een vergoeding.
Het document wordt 2 keer per jaar correct en volledig ingevuld, ingediend op het secretariaat. (januari en juni)
Uren toezicht:
11u.40 tot 12u. (om 12 uur wordt de schoolpoort gesloten)
Het toezicht op de speelplaats tussen 12u en 13u wordt gedaan door de leerkrachten. Ze bewaken telkens 20 minuten.
→ voor de kinderen die naar huis gaan
De kinderen die met de rij naar huis gaan, komen naar het bureau van de directie.
De af te halen leerlingen wachten bij de toezichter van dienst aan de zwarte poort.
-->voor de kinderen die op school eten
Er wordt gegeten in 3 groepen:
- Groep 1: alle kleuters. Zij gaan om 11.30u onder leiding van hun eigen juffen naar de refter. De 10 minuten onderwijstijd wordt gezien als zelfredzaamheidstraining, sociale vaardigheid, ...
- Groep 2: 1ste, 2de en 5de leerjaar: 12.00u - 12.30u
- Groep 3: 3de, 4de en 6de leerjaar: 12.30u - 13.00u
Externe begeleiders zijn verantwoordelijk voor de kinderen in de eetzaal.
Kinderen hebben een vaste plaats in de eetzaal. Degene die niet altijd op school eten, wachten aan de kant en krijgen dan een plaats van de toezichter.
De leerlingen van groep 2 en 3 betreden de refter in stilte, nemen bestek en hun bord, gaan naar hun plaats, hangen jas aan de stoel.
Ze nemen plaats en drinken soep.
Ze steken hun hand op indien ze nog wat soep wensen.
De leerkracht van toezicht geeft op welke rij voor een tweede keer mag gaan.
Tijdens het eten wordt er niet gepraat.
Wie klaar is brengt zijn bestek naar de afwastafel en gaat in stilte naar de speelplaats.
De lln. kunnen ook boterhammen meebrengen. De drank is altijd soep of water.
De kinderen helpen vanaf het vierde leerjaar in de eetzaal. Dat kan zijn: helpen met de afwas, bediening, afruimen tafels, kleuters helpen. Bij het begin van ieder trimester wordt er een planning opgemaakt. Ze nemen hun taak ter harte. en hebben respect voor de mensen die helpen in de eetzaal.
Helpers wassen vooraf de handen met ontsmettende zeep. Zij dragen een nette schort en een haarnetje (haarbeschermkapje).
De temperatuur van de verschillende menucomponenten wordt dagelijks opgemeten.
Aan tafel respecteren de leerlingen de regels van de wellevendheid.
Wie zich niet aan de afspraken houdt, eet in de volgend shift of om 13 uur.
De kleuters die op school eten, spelen na het eten onder toezicht van een leerkracht en mevr. Nancy. Bij regenweer gebeurt dit in de turnzaal. Om 13 uur wordt Nancy vervangen door een leerkracht.
Het toezicht op de speelplaats tussen 12u en 13 u gebeurt door leerkrachten. Ook zij kennen heel duidelijke de afspraken van de speelplaats.
s’Middags is er 1 gemachtigd opzichter, om 16 uur zijn er altijd twee gemachtigde opzichters die het spiegelei, de band (verplichte uitrusting!) en het fluohesje gebruiken. Deze attributen worden altijd terug opgeborgen in de blauwe kast op de speelplaats onder het afdak.
Eén iemand stapt vooraan, de tweede begeleider stapt achteraan, zodat goed toezicht gehouden kan worden m.a.w voor de veiligheid van de kinderen. Neem je taak ter harte en wees streng!
Na het ontbinden van de rij is de school niet meer verantwoordelijk voor de kinderen. De kinderen moeten dus onmiddellijk naar huis gaan.
De kinderen verzamelen aan de blauwe poort.
Rechtervak: voetgangers – linkervak: fietsers.
Eerst vertrekken de fietsers richting Meulebeke, daarna de voetgangers en fietsers richting Marialoopplaats.
We steken over aan het zebrapad, volgen de weg verder tot aan het rond punt, helpen de fietsers het rond punt te dwarsen, de voetgangers steken over aan het zebrapad. De fietsers die naar de Vossekotstraat moeten, fietsen het best verder tot aan het volgende zebrapad. Stappen daar van de fiets, steken de straat over en fietsen zo verder in de vossekotstraat.
De fietsers die via de Drongensveldweg naar huis gaan, worden door de poortbewaker op weg gezet.
We kunnen rekenen op de vrijwillige hulp van een gemachtigd opzichter die op geregelde tijdstippen de kinderen helpt oversteken aan het zebrapad. Dit van 8u.10 tot 8u.30 en van 16u. tot 16u.15.
Bewaken hoort tot onze hoofdopdracht! Het is een actief gebeuren en is belangrijk om een ‘goed speelplaats gevoel’ bij kinderen te garanderen.
Door tussen de kinderen te lopen vermijdt u ruw spel en pestgedrag.
De leerkracht van toezicht laat zich niet ophouden door collega’s.
Kinderen met vragen of klachten worden in eerste instantie ernstig genomen.
Iedere leerkracht krijgt het begin van het schooljaar een overzicht met daarop de beurten van het toezicht op de speelplaats.
Indien een kind zich pijn doen tijdens de speeltijd, dan wordt het naar de leraarskamer gebracht ter verzorging. Gezien de ernst van het ongeval worden ouders al dan niet verwittigd door de directeur. Verzekeringspapieren worden eventueel digitaal ingevuld.
Indien nodig kan er ook gebruik gemaakt worden van de crisisplannen die in de leraarskamer aanwezig zijn.
Op maandag en vrijdag speelt er muziek op de speelplaats. Enkel een leerkracht kan de muziekinstallatie aanleggen. 1 bewaker zorgt dat deze tijdig afgelegd wordt.
De leerkracht is steeds stipt aanwezig op de plaats waar hij of zij een opdracht heeft.
Voor afwezigheden door klasactiviteiten (uitstap, schoolreis, …) wordt een collega aangesproken voor omwisseling. Vergeet dit niet!
Bij (plotse) ziekte van een collega reken ik op de vrijwillige bereidheid van een collega. De directie maakt een regeling.
Bij afwezigheid van meerdere collega’s door bosklas, zeeklas, e.a. wordt voor deze dagen een aparte regeling door de directeur opgemaakt. Deze regeling is voor alle thuisblijvers bindend! De beurten moeten door de afwezigen in geen geval worden gecompenseerd.
Bij regenweer spelen de kleuters en het eerste leerjaar in de turnzaal(ga via de gangen met de kleuters naar de sportzaal). 1 toezichter bewaakt dan in de sportzaal. De lagere schoolkinderen verzamelen onder het afdak. De beslissing daarvoor ligt in de handen van de bewaker!
De leerkrachten in de leraarskamer zorgen ervoor dat ze na hun muziekje in de leraarskamer aan hun gang of klas staan. Als leerkrachten geven we het voorbeeld dus zorgen dat we tijdig op onze afgesproken plaats zijn.
Bij het horen van de muziekbel gaan de kinderen rustig naar de klas. Er worden geen rijen gevormd.
Een kortstondige vervanging neemt de plaats in van de afwezige leerkracht. Mensen uit het lerarenplatform die pedagogische taken komen vervullen op school, nemen geen toezicht over.
1 bewaker opent om 8u.10 en 13.00u (stipt) de zwarte poort.
Een persoon is verantwoordelijk voor het sluiten van de schoolpoort om 8u.30 en 13u.15. Deze is gesloten tijdens de lesuren en over de middag. Je kan de school altijd binnenkomen via het bureau van de directie.
De leermeester LO werkt samen met de leerkrachten een efficiënte regeling uit voor het brengen en ophalen van de klasgroepen.
De leerlingen kleden zich meestal om in de klas. De jongens van L5 en L6 kleden zich om in de turnzaal onder toezicht van de turnleerkracht.
De leerlingen zorgen ervoor dat hun kleren netjes op hun bank liggen zodat de klas gepoetst kan worden.
We gaan zwemmen in het gemeentelijk zwembad 'Ter Borcht'.
De zwemles wordt gegeven door de turnleerkracht .
Iedere lagere klas heeft recht op ongeveer 10 beurten per jaar.
We gaan met de bus of de fiets. In de bus wordt er niet gepraat.
Via een digitale kaart geven de titularissen het aantal kinderen die zwemmen in.
Voor de facturatie betalen de kinderen enkel de busrit. Zwemmen is gratis en wordt betaald door de school. Het 6de leerjaar zwemt volledig gratis.
De klastitularis gaat mee naar het zwembad. Tijdens de les zitten de leerkrachten aan de kant en helpen een oogje in het zeil houden.
De kinderen gaan alleen in een kleedhokje vanaf het derde leerjaar. Het aan en uitkleden gebeurt rustig en onder toezicht van de klasleerkracht.
Alle leerlingen gaan naar het toilet voor ze gaan zwemmen.
Kinderen zwemmen met een badpak of zwembroek. Zwemshort en bikini houden we voor in de vakantie.
Indien een leerkracht of personeelslid afwezig is, dan zorgt de directie voor een nieuwe planning. Daarbij wordt bijgehouden welke leerkrachten de bewaking overnemen zodat dit gelijk verspreid wordt.