In het begin van ieder schooljaar kunnen alle leerlingen van de lagere afdeling hun ’groene’ leerkracht kiezen. Dit is een leerkracht, anders dan de klastitularis, bij wie ze terecht kunnen als ze een probleem hebben of een probleem opmerken. Een soort vertrouwenspersoon voor het geval de eerstelijnshulp die de titularis meestal kan bieden, ontoereikend is. De groene leerkrachten geven als bevestiging van hun verkiezing een bladwijzer met hun naam op.
De ouders worden op de hoogte gebracht a.h.v. een standaardtekst wie hun kind als ‘groene’ leerkracht gekozen heeft.
Zo kunnen zij, wanneer ze via hun kind een ‘probleem’ vernemen, contact zoeken. Vooral als het contact ‘moeilijker’ verloopt met de titularis van het kind in kwestie.
Brief voor de ouders en kinderen kan je terugvinden in de gedeelde Drive Leerkrachten.
Alle kinderen van de school ondertekenen het anti-pestcontract waar ze allen meewerken aan een goed gevoel school. Zelfs de allerkleinsten ‘ondertekenen’ dit contract. Op deze manier werken we allemaal aan een goedgevoel school.
Ook de ouders worden daarvan op de hoogte gebracht.
Wat als...
Signalen van leerlingen en ouders neemt men ernstig. De leerkracht informeert de directie.
Signaalkinderen worden eventueel besproken tijdens de wekelijkse briefing.
De betrokken leerlingen worden door de titularis en/of groene leerkracht uitgenodigd voor een individueel gesprek. Ze krijgen de kans om zich uit te spreken, iets bij te leggen of uit te klaren. Zij kunnen deze gelegenheid te baat nemen om schuld te bekennen, een verontschuldiging te formuleren, te antwoorden.
In de klas worden groepsgesprekken georganiseerd.
Bij een blijvend probleem worden de ouders van de betrokkenen op de hoogte gebracht en uitgenodigd voor een gesprek.
Indien echt nodig wordt een passende sanctie door de leerkracht of directeur geformuleerd en aan de ‘pester(s)’ en zijn (hun) ouders meegedeeld.
Er kan in de klas gewerkt worden met de proactieve cirkel. De proactieve cirkel is een gesprek met de klas en de juf/meester. Dit wordt vaak ingezet om problemen op te lossen.
Indien er een probleem van pesten is, wordt de No Blame methode toegepast.