Scoodle
Iedere leerkracht houdt op zijn eigen manier de observaties, zorg bij van zijn klas.
Dit kan digitaal (Scoodle) of in een handgeschreven logboek.
In het begin van het schooljaar legt de zoco de data vast met het CLB. Deze data worden opgenomen in de digitale zorgkalender.
De zoco is verantwoordelijk voor de praktische organisatie.
De leerkracht geeft op vraag van de zoco de namen van de kinderen die ze willen bespreken door tijdens het zorgoverleg. De te bespreken leerlingen worden dan vooraf via mail doorgestuurd naar CLB.
Tijdens MDO zijn aanwezig: zoco, CLB, klastitularis en eventueel logopedie, revalidatiecentrum, kiné, gon-begeleiding, ouders … Ook de directie is aanwezig.
Tijdens de bespreking neemt de zoco de leiding, de klastitualris bepaalt mee welk handelingsplan er kan opgezet worden, de CLB begeleider werkt ondersteunend.
De zoco zorgt voor een vlot verloop tussen klasleerkracht en CLB. d.w.z. opvolgen van de gemaakte afspraken, regelen van overlegmomenten, …
De zoco maakt een verslag van de bespreking en geeft dit door aan de directie en aan de klastitularis. De besprekingen en het handelingsplan worden in het LVS gebracht. De zoco volgt dit ook verder op.
Het MDO behandelt dus in hoofdzaak de hulpvragen van de leerkracht.
Tweewekelijks is er zorgoverleg. De klastitularis wordt dan vrijgeroosterd met overleg te plegen met de ZOCO.