Het onderwijs heeft tot doel om de ontwikkelingsmogelijkheden, die voor ieder kind verschillend kunnen zijn, optimaal te ontplooien. Het is gericht op het aanleren van vaardigheden die de zelfstandigheid vergroten en het gevoel van eigenwaarde versterken. Stapsgewijs bieden we hen dagelijks ‘groei’kansen aan bij volgende vaardigheden: zelfstandigheid, leren organiseren en plannen, leren ‘leren’ …
We reiken handvatten aan om op een juiste manier om te gaan met gevoelens en frustraties …
We zetten als school in op de executieve functies. Dit zijn vaardigheden die het handelen en het gedrag van een kind en volwassene sturen.
Deze functies worden gekoppeld aan de metafoor van ‘de boot’.
De boot heeft tools nodig om te kunnen varen.
Wat zijn de executieve functies?
Inhibitie = eerst nadenken en dan doen - impulsen leren beheersen - aandacht houden - doorzetten
Ik gooi mijn anker uit!
Flexibiliteit = zich makkelijk aanpassen - flexibel zijn
Ik gooi mijn roer om!
Planning en organisatie = een plan maken en uitvoeren
Ik vaar op mijn kompas!
Werkgeheugen = helpt je informatie vast te houden - onthouden om dan later opnieuw te gebruiken
Ik houd mijn landkaart in de gaten!
Taakinitiatie = op tijd en op een efficiënte manier aan een taak beginnen - ik weet wat ik doe, waaraan ik bezig ben, wat ik moet doen
Ik slinger mijn schroef aan!
Emotieregulatie = eigen gevoelens leren kennen - omgaan met eigen gevoelens en die van anderen - emoties onder controle houden
Ik houd mijn toerenteller in de gaten!
Metacognitie = zelfevaluatie en zelfmonitoring - durven veranderen om beter te worden
Ik zet mijn kapiteinspet op!
Deze executieve functies staan doorheen het schooljaar in the picture! In de rapportmap vindt u ook een ‘evaluatie’schijf terug waarop u kan zien hoe uw kind een vooropgestelde functie onder de knie heeft.